http://www.gamma-lhi.com/
Det verkar seriöst. Testat och certifierat av Lloyds. Om tre månader ska Gamma ha en 80 meter lång demonstrationsbåt färdigt utrustad med det nya framdrivningssystemet.
Det hela verkar gå ut på att man på existerande fartyg sliter ut propellern och växeln. I växelns ställe placerar man en 500 KW generator som driver fyra eller sex pumpaggregat placerade längs fartygets sidor. För att uppnå samma framdrivningseffekt som med den gamla propellern behöver man bara ta ut 25% av effekten ur motorn. Nybyggda fartyg ska klara sig med tre till fyra gånger lägre maskinstyrka än vad som krävs vid propellerdrift.
Kan man tro på det här? Ja, Lloyds verkar göra det och på nätet hittar jag några uttalanden från experter som är försiktigt positiva. Men jag vill nog veta mer om aggregaten innan jag är övertygad.
Vi får vänta och se. Det är alldeles nytt. Gamma publicerade det här i torsdags.
Men om ens hälften är sant är det en sensation i alla fall!
Länkar till tungviktare inom shippingindustrin som pratar om detta:
http://www.gtforum.com/gtf/news/2171072/technology-promises-dramatically-reduce-energy-consumption-emissions-marine-vessels
http://www.motorship.com/news101/quantum-leap-claimed-in-ship-propulsion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar