söndag, januari 15, 2012

Costa Concordia

Medelhavet är djupt, kusterna är höga och de farliga grynnorna är få. Ändå kör man på grund. Med sorg i hjärtat minns vi hur grekerna sänkte “vår” Birka Princess.

I fredags vid 20-tiden CET satt nästan alla 3200 passagerarna ombord på Costa Concordia och åt middag när fartyget skakades av en kraftig smäll. En röst meddelade i högtalarsystemet att man hade problem med elektricitetsförsörjningen men att det inte var någon fara på färde. En timme senare hade fartyget 20 graders slagsida åt styrbord och senare kapsejsade hon och lade sig med styrbordssidan till vila på klipporna utanför hamnen på den lilla ön Gioglio.

Det har framkommit att Costa Concordia på sin färd från Civitaveccia till Savona inte alls hade sån nära Gioglio att göra.  Hon ska ha avvikit från rutten, kanske bara för att passagerarna skulle få se ön Gioglio på nära håll, varpå hon kom för nära revet La Scole som ligger en kilometer söder om Gioglio hamn.

Det är dyra saker dom leker med, befälen på kryssningsbåtarna. Costa Concordia kostade 450 miljoner euro när slutnotan betalades 2006.

gCaptain har skrivit en intressant artikel om azipods, det numera dominerande framdrivningssystemet på stora passagerarbåtar. gCaptain pekar på nackdelarna med azipods som framdrivning och undrar om de möjligen kan ha någon del i concordia-olyckan: http://gcaptain.com/loss-electrical-power-costa-concordia/?37470

Nå, vad det än måtte vara, “pojkstreck” från befälets sida eller bristande eltillförsel till azipoderna, som är orsaken till concordiakatastrofen ska det bli intressant att ta del av den pågående utredningens resultat.

Kaptenen Fransesco Schettino är i alla fall arresterad, anklagad för dråp och för att ha lämnat skeppet långt innan alla passagerare var evakuerade.

800px-Collision_of_Costa_Concordia_DSC4191

När Costa Concordia körde på grund slet hon med sig en stor stenbumling som fastnade i hålet i skrovet.

800px-Costa_Concordia_2

Costa Concordia, 290 m lång, 35,5 m bred, djupgående 7,8  m, satt i trafik i juli 2006.

Och slutligen kan man undra vilken slump som gjorde att Costa Concordia kapsejsade åt styrbord medan hålet i skrovet finns på babords sida.

Inga kommentarer: